Adaugat la data: 17-09-2020 de
101 autoportrete de Mihai Sârbulescu
101 AUTOPORTRETE
Autoportretul este un subiect frecventat curent de Mihai Sârbulescu, fie pentru a exersa
redarea
chipului, fie pentru a se apleca atent asupra propriei ființe. Artistul devine, prin urmare,
obiect de studiu, subiect de investigație. Se spune
că, de fapt, orice portret făcut de un artist ascunde autoportretul acestuia. În
cazul
de față se întâmplă exact invers: artistul își ascunde voit propria imagine,
luminând aumite subînțelesuri ale condiției sale umane, dar păstrând subiectivitatea din
care
acestea își trag seva. Făcute fără oglindă, aceste autoportrete sunt realizate
mental, din
imaginație. Sunt provocatoare, formale, trăite intens, sunt lucrate riguros și pe-ndelete.
Grabă, frică, emoții incerte și pasagere,
nerăbdare... Lucrările par să limiteze sau să încarce suprafața hârtiei.
Liniile care definesc imaginile sunt întrerupte, răzuite, strâmbe sau discontinue; ele
îmbracă trăsăturile și le amplifică tensiunea, intensitatea.
Sunt evidențiate de culori brute, de
suprapuneri, de acumulări și ames-
tecuri tactile de materie amintind de plămădirea ființei umane. Se-
ria cuprinde reprezentări figurative realizate cu migală și obstinație, unele fiind
redesenate, reinterpretate, chiar duplicate. Sunt autopor-
trete sugerate, curățate sau "mâncate" de lumină, subliniind, poate,
refuzul artistului de a se privi. Sau imagini abstractizate care concen-
trează și gonesc în galop printre gânduri și pulsiuni, printre senzații inflamate
sau
imperceptibile, calde ori reci. Rezolvate, toate, pe durata unei singure mișcări a
mâinii...
Capul, locul unde se zbuciumă și se ascund stările de spirit, pare să treacă
printr-un
proces de autodescoperire - ca atunci când nu te-ai mai uitat de mult în oglindă, când nu
te-ai
mai privit,
când propriul chip îți pare străin. Poziția capului, vizând apropierea de
spectator,
este postura în care fermentează gândurile, ochii sunt mereu în prim-
plan, iar restul feței se dizolvă, gata de atac. Mișcarea feței "înțeapă"
suprafața, sporind
adâncimea spațiului bidimensional.
În general, a privi și a te privi presupun o anumită detașare și obiectivitate,
și rațiunea
te obligă să iei distanță. Însă autoportretele lui Mihai Sârbulescu sugerează
altă
interpretare. A te privi înseamnă a te apropia de tine, a te adânci în propria
subiectivitate, goală ori plină, înseamnă a te pierde. Privirile îl acceptă sau
nu pe
celălalt, iar celălalt poate fi spectatorul sau artistul însuși. Privirea directă creează
tensiune - celălalt e observat, confruntat, provocat. Privirea indirectă îi permite
subiectului să fie descoperit, analizat, să poată satisface curiozitatea celuilalt sau să
dezvăluie o terță persoană. În privirea
oarbă, pupila
nu se mai vede, și poți sonda ce se află în spatele ei. Când privirea e
întunecată de
culoare, când e înfrântă și greoaie, ochii dispar, înghițiți de lumină și
de necunoscut.
Ana Valeria Petrovici-Popescu
artistă, curator
Autor: Ana Petrovici-Popescu,Mihai Sârbulescu,Vasile Petrovici
Anul publicarii: 2020
Editura: MEGA
Numar de pagini: 148